Tuesday, June 23, 2015

နာခံျခင္းမ်ား၏ေနာက္ကြယ္္

၁၉၆၀ ခုႏွစ္ပိုင္းေတြမွာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံနဲ႔ အျခားႏုိင္ငံေပါင္းမ်ားစြာက အမိန္႔အာဏာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေမးခြန္းေတြ ထုတ္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ စိတ္ေရာဂါအထူးကု ဆရာ၀န္ ခ်ားလ္စ္ေဟာ့ဖလင္းနဲ႔ အဖြဲ႔ရဲ ႔ ေလ့လာမႈကေန စိတ္အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္စရာေကာင္းလွတဲ့ ေတြ႔ရွိခ်က္ ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါက ေဆး႐ံုလိုေနရာမ်ိဳးမွာ လူေတြက အမိန္႔အာဏာေတြကို ျပန္လွန္ေမးခြန္း မထုတ္ဘူးဆိုရင္ ေသေစတဲ့အထိ ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္းပါ။ သူနာျပဳ ၂၂ ေယာက္က ဘယ္သူမွန္းမသိတဲ့ ဆရာ၀န္တစ္ေယာက္ထံက အက္စထ႐ိုတန္လို႔ေခၚတဲ့ ဘာမွန္းမသိတဲ့ ေဆး၀ါးတစ္ခုကို ပံုမွန္ေပးရမယ့္ ပမာဏထက္ ႏွစ္ဆေပးဖုိ႔ ဖုန္းနဲ႔ ညႊန္ၾကားျခင္း ခံခဲ့ၾကပါတယ္။ ေဆး႐ံုရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြအရ ဆရာ၀န္ ဘယ္သူလဲဆိုတာ သိရင္ေတာင္၊ ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိတဲ့ ေဆး၀ါးေတြကို ပံုမွန္ပမာဏလည္း ေပးခြင့္မရွိပါဘူး။ သို႔ေပမဲ့ အဲဒီလို ဖုန္းနဲ႔ ေျပာတာကို သူနာျပဳ ၂၂ ေယာက္မွာ ၂၁ ေယာက္က လိုက္နာေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီေဆး၀ါးက စမ္းသပ္ဖုိ႔သက္သက္ လုပ္ထားတဲ့ ေဆးျဖစ္ၿပီး၊ တကယ့္ေဆးအစစ္ မဟုတ္တဲ့အတြက္ ဘယ္သူမွ အႏၲရာယ္ မရွိခဲ့ၾကပါဘူး။ အဲဒီေလ့လာမႈရဲ႕ ပိုစိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ အပိုင္းက အျခားသူနာျပဳ ၁၂ ဦးနဲ႔ သူနာျပဳ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ ၂၁ ဦးကို အဲဒီအေနအထားကို ေျပာျပၿပီး သူတို႔သာဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲလုိ႔ ေမးခဲ့ပါတယ္။ သူနာျပဳ ထဲက ၁၀ ဦးနဲ႔ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ ၂၁ ဦးစလံုးက သူတုိ႔ကို အဲဒီလိုေျပာရင္ ျငင္းမွာပဲလုိ႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ရလဒ္ရဲ ႔တစ္ဖက္က အ လြန္အမင္း နာခံျခင္းနဲ႔၊ က်န္တစ္ဖက္က မိမိ ရဲ ႔ နာခံလြယ္မႈ အေနအထားကို ေလွ်ာ့တြက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီႏွစ္ခုရဲ ႕ ေပါင္းစပ္ျခင္းက အလြန္ကို အႏၲရာယ္ ရွိပါတယ္။ နာခံျခင္းသက္သက္က အမွားမရွိပါဘူး။ ဆရာ၀န္ရဲ႔ အမိန္႔ကို နာခံျခင္းက ဘာမွမမွားပါဘူး။ မွားတာက ေမးခြန္းထုတ္ျခင္း မျပဳဘဲ မ်က္ကန္းနာခံျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါက ေဆးေလာက တစ္ခုတည္းမွာတင္ အႏၲရာယ္ရွိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ အာ့ဘရိဖ္နဲ႔ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြက လုပ္ငန္းခြင္မွာ နာခံလြယ္ျခင္းကေန လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားမႈေတြ ေပၚေပါက္လာႏိုင္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ေလ့လာမႈမွာ အေရာင္းျမႇင့္တင္ေရး ကိုယ္စားလွယ္ေနရာမွာ ခန္႔မယ့္သူေတြကို စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေပးဖုိ႔ေကာ လိပ္ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေတြကို တာ၀န္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ တစ္၀က္ထံကို ကုမၸဏီရဲ႕ ဥကၠ႒ထံကလို႔ ယူဆရေအာင္ ေရးထားတဲ့စာအတုေတြ ေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီစာထဲမွာ ေရြးခ်ယ္ခံရသူေတြက သူတုိ႔နဲ႔ ၀ိေသသလကၡဏာခ်င္းတူတဲ့ လူထုကိုပဲ ဦးတည္အေရာင္းျမႇင့္တင္ ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္၊ လူနည္းစု အုပ္စု၀င္ေတြကို မေရြးခ်ယ္ဖို႔ ေျပာထားပါတယ္။ အဲဒီစာကိုရတဲ့ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေတြက စာမရတဲ့ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေတြထက္ လူမည္းေတြကို ေရြးခ်ယ္တာ တစ္၀က္မက ေလ်ာ့နည္းခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေတြဆုိတာ ပံုမွန္အားျဖင့္ အမိန္႔နာခံလြယ္လွတဲ့ အုပ္စု၀င္ေတြ မဟုတ္ဘူးလို႔ ယူဆခဲ့ၾကေပမယ့္ သက္ေရာက္မႈက ျမင္သာထင္ရွားပါတယ္။ နာခံလြယ္မႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေလ့လာမႈေတြထဲမွာ နာမည္ႀကီးလွတဲ့ သုေတသီက လူမႈေရးစိတ္ပညာရွင္ စတန္လီေမလ္ဂရန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမလ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ ေမလ္ဂရန္စမ္းသပ္မႈလုိ႔ နာမည္ႀကီးလာမယ့္၊ နာခံလြယ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စမ္းသပ္ေလ့လာမႈကို ေယးလ္တကၠသိုလ္ရဲ ႔ စမ္းသပ္ခန္းမၾကီးထဲမွာ စတင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ပါ၀င္သူေတြက အသက္ ၂၀နဲ႔ ၅၀ ၾကားမွာရွိတဲ့ အမ်ိဳးသားေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၊ ေကာ္နက္တီကပ္ျပည္နယ္၊ ဂရိတ္တားနယူးဟဲဗင္ ေဒသမွာ ေနထုိင္ၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ တို႔ကို သတင္းစာကေန ေၾကာ္ျငာၿပီး ေခၚသလို၊ တိုက္႐ိုက္စာပို႔ၿပီး ပါ၀င္ဖုိ႔ အေၾကာင္းၾကား တာမ်ိဳးေတြလည္း လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ပါ၀င္သူေတြရဲ ႔ အလုပ္အကိုင္က ေကာ္ပိုေရးရွင္းရဲ ႔ ဥကၠ႒လို ေနရာမ်ိဳးကေန ေရပိုက္ျပင္သမားအထိ ပါ၀င္ပါတယ္။ ပညာအရည္အခ်င္းကလည္း မူလတန္းမေအာင္သူေတြကေန ပါရဂူဘြဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြအထိ ပါပါတယ္။ ပါ၀င္သူေတြကို စမ္းသပ္မႈျပဳလုပ္ရျခင္း အေၾကာင္းကို အမွန္အတိုင္း မေျပာဘဲ မွတ္ဥာဏ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စိတ္ပညာစမ္းသပ္မႈ ျဖစ္တယ္လို႔ မုသားသံုးခဲ့ပါတယ္။ သင္ၾကားမႈနဲ႔ သင္ယူ မႈသီအိုရီေတြထဲကတစ္ခုက လူေတြကို အမွား လုပ္တိုင္း အျပစ္ေပးျခင္းက၊ မွန္ကန္စြာ သင္ ယူမႈကို ျဖစ္ေစႏိုင္ေၾကာင္း၊ အဲဒီသီအိုရီကို အသံုးခ်တဲ့ ႐ိုးစင္းတဲ့ နည္းလမ္းက မိဘေတြက ကေလးေတြကို ႐ိုက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိစမ္းသပ္မႈမွာ အသက္အရြယ္၊ အလုပ္အကိုင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးက လူအခ်ိဳ႕ကို ဆရာ၊ အခ်ိဳ႕ကို ေက်ာင္းသားအျဖစ္ ေနရာခ်ၿပီး အျပစ္ေပးျခင္းက သင္ယူမႈအေပၚ သက္ေရာက္ျခင္းေတြ ကို ေလ့လာမွာျဖစ္ေၾကာင္း လွည့္စားရွင္းျပခဲ့ ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္မွာ ဆရာနဲ႔ ေက်ာင္းသား ေနရာအတြက္ မဲႏႈိက္ၿပီး ေရြးသလို ျပဳလုပ္ျပေပမယ့္ စမ္းသပ္မႈမွာ ပါ၀င္သူေတြ အားလံုးက ဆရာအျဖစ္သာ ပါ၀င္ၾကရၿပီး၊ ေက်ာင္းသားက ငွားထားတဲ့ သ႐ုပ္ေဆာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာအျဖစ္ ပါ၀င္ရမယ့္ သူကိုလွ်ပ္စစ္ ေရွာ့ခ္ေပးရမယ့္ စက္ကိုျပၿပီး၊ ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူရဲ႕လက္မွာ အဲဒီစက္နဲ႔ ဆက္ထားတဲ့ အီလက္ထ႐ုတ္ (Electrode) ကို တပ္ဆင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူက သူလြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္က ႏွလံုးေရာဂါနဲ႔ ေဆး႐ံုတက္ခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ ဒါေပမဲ့ ဆိုးဆိုးရြားရြားေတာ့ မဟုတ္ေၾကာင္း ေျပာျပၿပီး ဒီလွ်ပ္စစ္ေရွာ့ခ္ေတြက ဘယ္ေလာက္ အႏၲရာယ္ရွိႏိုင္ သလဲလို႔ ဆရာအျဖစ္ပါ၀င္သူေရွ႕မွာ ေမးပါတယ္။ သုေတသီအျဖစ္ ပါ၀င္သူက နာေတာ့နာမယ္၊ ဒါေပမဲ့ အႏၲရာယ္မရွိဘူးလို႔ ျပန္ေျဖခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားကို အခန္းတစ္ခုထဲမွာ ထည့္ပိတ္ထားတာမို႔ အျပင္ကေန မျမင္ရပါဘူး။ ဆရာအျဖစ္ပါ၀င္သူက အျပင္ကေန စာလံုးအတြဲေတြကို ဖတ္ျပၿပီး ေက်ာင္းသားကို အဲဒါေတြ မွတ္သားေစပါတယ္။ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ဆရာဖတ္ျပတဲ့အခ်ိန္မွာ အတြဲေတြရဲ႔ တစ္ပိုင္းကိုပဲ ဖတ္ျပၿပီး က်န္တဲ့အပိုင္းကို စကားလံုးေလးခုထဲက တစ္ခုေရြးေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားကေပးထားတဲ့ ခလုတ္ေလးခုကေန အမွန္စာလံုးကို ေရြးေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ပထမပိုင္းမွာ ဆရာက အျပာေရာင္ မိန္းကေလးလို႔ ဖတ္သြားၿပီး၊ ဒုတိယပိုင္းမွာ ဆရာက အျပာေရာင္ ေယာက္်ားေလး၊ မိန္းကေလး၊ ျမက္ခင္း၊ ဦးထုပ္ စသျဖင့္ ဖတ္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားက အေျဖမွန္အတြက္ နံပါတ္ႏွစ္ ခလုတ္ကို ႏွိပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေျဖမွားတိုင္းမွာ ဆရာက သူသံုးမယ့္ ဗို႔အားကို ပါးစပ္က ေျပာ၊ အဲဒီဗို႔အားခလုတ္ကို ႏွိပ္ၿပီး ေက်ာင္းသားကို အျပစ္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ပထမဆံုးအႀကိမ္ မွားခ်ိန္မွာ ၁၅ ဗို႔ စ ေပးၿပီး၊ ထပ္မွားတိုင္း ဗို႔အားေတြကို တိုးျမႇင့္ သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စမ္းသပ္မႈမွာ ၁၀၅ ဗို႔ေလာက္ ေရာက္တဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူထံက ေအာ္ဟစ္သံေတြေၾကာင့္ ဆရာအျဖစ္ ပါ၀င္သူေတြက မေသမခ်ာ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ သုိ႔ေပမဲ့ သုေတသီက ဆက္လုပ္ပါလို႔ေျပာရင္ ဆက္လုပ္ၾကပါတယ္။ ဗို႔အား ၁၅၀ မွာ ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူထံက “ငါ့မွာ ႏွလံုးေရာဂါ ရွိတယ္လို႔ ေျပာထားတယ္ မဟုတ္လား။ အခု ငါ့ႏွလံုးက ငါ့ကို ဒုကၡေပးေနၿပီ၊ ဒီကေန ေပးထြက္ပါေတာ့၊ ဒီစမ္းသပ္ခ်က္မွာ မပါခ်င္ေတာ့ဘူး” ဆိုတဲ့ ေအာ္သံထြက္လာပါတယ္။ အဲဒီလို အေျခအေနမွာ ဆရာအျဖစ္ ပါ၀င္သူေတြထံက ဆက္မလုပ္ခ်င္ေတာ့ဘူးလို႔ ျငင္းပယ္မႈေတြ၊ ေမးခြန္းထုတ္မႈေတြ ရွိလာေပမယ့္ ေဘးက သုေတသီက ဆက္လုပ္ပါ၊ ဒီစမ္းသပ္ခ်က္မွာ သင္ဆက္လုပ္ေနဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ ေျပာရင္ အမ်ားစုက ဆက္လုပ္ၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီစမ္းသပ္မႈမွာ ဆရာအျဖစ္ပါ၀င္သူ ရာခုိင္ႏႈန္း ၅၀ က ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူကို အျမင့္ဆံုး ဗို႔အားျဖစ္တဲ့ ၄၅၀ ဗို႔အထိေပးၿပီး အျပစ္ေပးခဲ့ၾကတယ္လုိ႔ ေတြ႔ရပါတယ္။ စမ္းသပ္မႈၿပီးဆံုးခ်ိန္မွာ ဆရာအျဖစ္ ပါ၀င္သူေတြကို စမ္းသပ္ျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ အစစ္အမွန္နဲ႔ ဘယ္သူမွ ထိခိုက္မႈ မရွိေၾကာင္းေတြကို ေျပာျပေပးပါတယ္။ အလားတူ စမ္းသပ္ခ်က္ကို ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူနဲ႔ ဆရာအျဖစ္ ပါ၀င္သူေတြကို ခပ္နီးနီးမွာထားၿပီး ေဆာင္ရြက္ၾကည့္တဲ့အခါ သူတို႔ႏွစ္ဦး ပိုမိုနီးကပ္စြာ ရွိေနျခင္း၊ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ျမင္ေနရျခင္းေတြက၊ နာခံလြယ္မႈကို သိသာစြာေလ်ာ့က် သြားေစေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သုေတသီနဲ႔ ဆရာအျဖစ္ ပါ၀င္သူေတြ နီးကပ္စြာရွိျခင္း၊ ေ၀းကြာစြာ ရွိျခင္းေတြလည္း မ်ားစြာသက္ေရာက္ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ သုေတသီအျဖစ္ ပါ၀င္သူ အခန္းထဲမွာ လူကိုယ္တိုင္ရွိမေနဘဲ တယ္လီဖုန္းနဲ႔ ညႊန္ၾကားတာ၊ အသံသြင္းတိတ္ေခြနဲ႔ ညႊန္ၾကားတာေတြက နာခံလြယ္မႈေတြကို သိသာထင္ရွားစြာ က်ဆင္းေစခဲ့ပါတယ္။ ဆရာအျဖစ္ပါ၀င္မယ့္ သ႐ုပ္ေဆာင္တစ္ဦး၊ ႏွစ္ဦးကို ထပ္ျဖည့္ၿပီး စမ္းသပ္ၾကည့္တဲ့အခါ ေဘးမွာရွိေနတဲ့ အျခားဆရာေတြရဲ႕ အျပဳအမူေတြက စမ္းသပ္ခံဆရာရဲ႕ အျပဳအမူကို မ်ားစြာသက္ေရာက္မႈ ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ေယးလ္တကၠသိုလ္နဲ႔ ဆက္စပ္မႈကို မသိေစဘဲ အျခားတစ္ေနရာမွာ စမ္းသပ္မႈကို ျပဳလုပ္ၾကည့္ေတာ့လည္း နာခံမႈ အတိုင္းအတာက ကြာျခားမႈ မရွိဘူးလို႔ ေတြ႔ရပါတယ္။ စတန္လီေမလ္ဂရန္ရဲ႕ မိဘေတြက ႏိုင္ငံေရႊ႕ေျပာင္းလာရတဲ့ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမလ္ဂရန္က ဒီစမ္းသပ္ခ်က္ကို ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြကို နာဇီေတြ အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြကို စဥ္းစားၿပီး ဒီဇိုင္းေရးဆြဲခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစမ္းသပ္ခ်က္ရဲ ႔ ေတြ႔ရွိခ်က္ေတြ မထြက္ေပၚခင္ကာ လက လူေတြကို အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ သတ္ ျဖတ္မႈဆိုတာ ဂ်ာမန္လူမ်ိဳးေတြသာ လုပ္ႏိုင္ တဲ့ အလုပ္လို႔ ထင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေမလ္ဂရန္ရဲ႕ စမ္းသပ္မႈမွာ အေမရိကန္လူမ်ိဳးေတြထဲက အၾကင္နာဆံုး ႏွလံုးသားရွိသူေတြေတာင္ အျခားသူေတြ အေပၚမွာ အလြန္ကို ရက္စက္တဲ့ အျပဳအမူေတြကို အမိန္႔အရ ျပဳလုပ္ႏိုင္စြမ္းရွိေၾကာင္း အံ့ၾသစြာ ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံမွာ ပံုတူ စမ္းသပ္မႈ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့အခါမွာ နာခံလြယ္မႈ အေနအထားက ေမလ္ဂရန္ရဲ ႔ ေတြ႔ရွိခ်က္နဲ႔ မကြာျခားခဲ့ပါဘူး။ ဂ်ဴးေတြကို အစုလုိက္အျပံဳလုိက္ သတ္ ျဖတ္ခဲ့တဲ့ တကယ့္အျဖစ္အပ်က္နဲ႔ စမ္းသပ္ ခန္းထဲမွာ စမ္းသပ္မႈက အလြန္ကြာျခားတယ္ ဆိုတာကို ေမလ္ဂရန္က သတိျပဳမိပါတယ္။ ဒါက မီးျခစ္ဆံမွာ ေလာင္ကြၽမ္းေနတဲ့ မီးနဲ႔ ၁၈၇၁ ခ်ီကာဂိုၿမိဳ႕မွာ ၾကံဳခဲ့ရတဲ့ သမိုင္း၀င္ မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈနဲ႔ ကြာျခားသလို ကြာျခားပါ တယ္။ သို႔ေပမဲ့ အေျခခံေလာင္ကြၽမ္းမႈျဖစ္စဥ္ ခ်င္းတူၾကသလို သူ႔စမ္းသပ္ခန္းထဲက ေတြ႔ရွိခ်က္နဲ႔ ဂ်ဴးေတြကို အစုလိုက္အျပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈေတြမွာ တူညီတဲ့ အေျခခံ အခ်က္ေတြ ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒါက အာဏာရွိ သူတစ္ဦးက တစ္စံုတစ္ေယာက္ကို အမိန္႔ေပး ၿပီး အျခားသူေတြရဲ ႔ အခြင့္အေရးေတြကို ထိ ခိုက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းရွိတယ္၊ ယုတ္မာရက္စက္မႈေတြကိုေတာင္မွ ခိုင္းေစလို႔ရတယ္ ဆိုတာပါပဲတဲ့။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ ေမလ္ဂရန္ စမ္းသပ္မႈေတြကို ျပန္လည္စုေပါင္းသံုးသပ္ ၾကည့္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ၁၅၀ ဗို႔ကို ေရာက္ခ်ိန္မွာ ဆရာအျဖစ္ ပါ၀င္သူေတြက သူတို႔ရဲ ႔ အျပစ္ေပးမႈေတြကို ရပ္တန္႔ေလ့ရွိၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီအဆင့္မွာ မရပ္သူေတြထဲက ရာခုိင္ႏႈန္း ၈၀ နီးပါးက ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူကို အျမင့္ဆံုးဗို႔အထိ ဆက္ေပးၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီလို ေဆာင္ရြက္မႈက မိန္းမ၊ ေယာက္်ား၊ ေနထုိင္တဲ့ ႏိုင္ငံ၊ အသက္အရြယ္၊ ပင္ကိုစ႐ိုက္ေတြေပၚ မူတည္ၿပီး ကြဲျပားမႈမရွိေၾကာင္း ေတြ႔ရွိခဲ့ပါတယ္။ စုစုေပါင္း လူ ၈၀၀ ပတ္၀န္းက်င္ ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ စမ္းသပ္မႈေတြမွာ ေက်ာင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူ လံုး၀အသံတိတ္ၿငိမ္သက္ သြားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ အဲဒီလူ ႏွလံုးအတက္ခ္မ်ား ရသြားၿပီလား၊ အကူအညီလိုတဲ့ အေနအထား ေရာက္ေနၿပီလားလုိ႔ သြားေရာက္စစ္ေဆးသူ တစ္ေယာက္ေတာင္ မရွိခဲ့ပါဘူးတဲ့။ အခုအခ်ိန္မွာ သုေတသန က်င့္၀တ္စည္းမ်ဥ္းေတြ ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီမို႔ အဲဒီသုေတသနေတြကို ေမလ္ဂရန္ လုပ္ခဲ့သလို လုပ္လုိ႔မရေတာ့ပါဘူး။ သို႔ေပမဲ့ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အေနအထားနဲ႔ ေျပာင္းလဲျပဳျပင္ၿပီး ေမလ္ဂရန္ စမ္းသပ္ခ်က္ေတြကို ပံုတူပြားျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါ တယ္။ နာခံလြယ္မႈ အတိုင္းအတာက ဒီဘက္ ေခတ္ေတြမွာ ေျပာင္းလဲေနၿပီလားလို႔ စိတ္ပညာရွင္ေတြက သိခ်င္ခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေပမဲ့ နာခံလြယ္မႈေတြက အဲဒီအတိုင္း မေျပာင္းမလဲ ရွိေသးေၾကာင္းကို စိတ္မသက္သာစြာနဲ႔ ဆက္လက္ ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ “ကြၽန္ေတာ္၊ ကြၽန္မက ခိုင္းတဲ့အတိုင္း လုပ္တာပဲ” “ကြၽန္ေတာ္၊ ကြၽန္မမွာ တာ၀န္မရွိဘူး” ဆိုတာေတြကိုလည္း ၾကားေနၾကရဆဲပါ။ စတန္လီေမလ္ဂရန္က သူ႕ရဲ႕ေတြ႔ရွိခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အခုလို ေကာက္ခ်က္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ “ကြၽန္ေတာ္တို႔ စမ္းသပ္ေလ့လာမႈရဲ႕ အေျခခံအက်ဆံုးေတြ႔ရွိခ်က္က သာမန္လူေတြဟာ မိမိအလုပ္ကို မိမိလုပ္ရင္း၊ ရန္လိုစိတ္ တစ္စံုတစ္ရာမရွိဘဲ အလြန္ဆိုးရြားလွတဲ့ ဖ်က္ဆီးမႈျဖစ္စဥ္ကို ကိုယ္စားေဆာင္ရြက္ေပးသူေတြ ျဖစ္သြားႏိုင္ျခင္းပါ” တဲ့။ Wesleyan တကၠသိုလ္က လူမႈေရးစိတ္ပညာ သင္ၾကားပို႔ခ်သူ ပေရာ္ဖက္ဆာစေကာ့ ပေလာက္စ္က “သာမန္လူေတြက အမိန္႔အရ မိမိမသိသူေတြကို သတ္ျဖတ္ႏုိင္၊ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရေအာင္ လုပ္ႏုိင္တယ္ဆိုတဲ့ စတန္လီေမလ္ဂရန္ရဲ ႔ ေျပာဆိုခ်က္မွန္ခဲ့ရင္၊ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဒီအခ်က္ေတြကို ဂ႐ုမထားဘဲ ေနၾကရင္ တစ္ခ်ိန္မွာ အစုလုိက္ အျပဳံလုိက္ သတ္ျဖတ္မႈမ်ိဳးေတြ ျပန္လည္ေပၚေပါက္ လာႏိုင္တယ္” လို႔ သတိေပး ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ စတန္လီေမလ္ဂရန္က ၁၉၈၄ ခုႏွစ္၊ အသက္ ၅၁ ႏွစ္အရြယ္မွာ ႏွလံုးေရာဂါနဲ႔ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ပါတယ္။ သုိ႔ေပမဲ့ သူထားခဲ့တဲ့ သုေတသန အေမြအႏွစ္ေတြကေတာ့ ယေန႔တိုင္ ရွင္သန္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ (ညႊန္း - www.coursera.org - Wesleyan တကၠသိုလ္မွ လူမႈေရးစိတ္ပညာ သင္ၾကားပို႔ခ်ခ်က္) Writer: ကြၽန္း

No comments:

Post a Comment